“Spiegel”: Doubts about reports about the death of a refugee girl

media journalism

Doubts about “Spiegel” reports about the death of a refugee girl

Refugees at the border river Evros Refugees at the border river Evros

Refugees at the border river Evros

Which: picture alliance/AA/Islam Yakut

You can listen to our WELT podcasts here

In order to display embedded content, your revocable consent to the transmission and processing of personal data is required, since the providers of the embedded content require this consent as third-party providers [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. By setting the switch to “on”, you agree to this (which can be revoked at any time). This also includes your consent to the transfer of certain personal data to third countries, including the USA, in accordance with Art. 49 (1) (a) GDPR. You can find more information about this. You can withdraw your consent at any time via the switch and via privacy at the bottom of the page.

Der Spiegel reviews four articles about the fate of refugees on the Greek-Turkish border that were published in August and September 2022. The case causes unrest as it brings back memories of Claas Relotius.

Dhe news magazine Der Spiegel is currently reviewing several articles that were published in August and September. The articles were about refugees on the Greek-Turkish border river Evros. But “in the meantime”, according to a note that was placed on the website in place of the original article, “there are doubts about the previous description of what happened at the time”. The reporting will now be checked. First, the online service “Media Insider” reported on the ongoing investigation.

Specifically, it is about the suspicion that refugees could have invented the death of a girl. “Some original reports had accepted the descriptions of the refugees, who still maintain the death of the girl, as fact.” The “Spiegel” was one of these media: On August 10, 2022 the article “Maria, five years old, died on the EU external border”, on August 19 the article “Death trap at the EU border”, on August 27 the article “How the death of five-year-old Maria is changing the refugee debate in Greece” and on September 23 the article “How the case of the ‘Evros 38’ Greece Splits”.

Screenshot of “Spiegel.de” on November 24, 2022

Source: spiegel.de/ Screenshot WORLD

The “Spiegel” correspondents, but also the documentation of the magazine, which checks the truthfulness of the facts, believed the descriptions of the refugees based on their research. However, according to the report by the “media insider”, it is not clear whether this girl, five-year-old Maria, really existed and if so, whether she actually died at the border.

The suspicion awakens memories of the fake reports by Claas Relotius, which appeared in “Spiegel” for years and won numerous prizes. Here there was a blatant failure of all control bodies in the “mirror”. In contrast to Relotius, in this case it would be about reporters believing a made-up story – and not checking it sufficiently. Relotius, on the other hand, deliberately falsified.

The publishing house of the “Spiegel” in Hamburg

The publishing house of the “Spiegel” in Hamburg

Source: picture alliance/dpa/Christian Charisius

Nevertheless, the new case, which according to “Spiegel” is now being dealt with by various editors from different departments, is extremely delicate. If it were to prove true that the news magazine and its reporters were too gullible, that would be another blow to the credibility of Der Spiegel – and damaging to journalism as a whole.

In the course of December, if possible, the result of the internal investigation should be communicated, according to the “Spiegel” when asked. After the research has been completed, a decision will then also be made “whether the articles will be published again in a corrected and updated form”.

The posts were removed from the website on November 8th. There were also indications of possible false reporting via a letter from the Greek Minister of Integration to the “Spiegel”. The British TV station Channel 4 is said to have received a similar letter, which also reported. How reliable the information from the Greek government is now also needs to be checked.

However, the fact that the reports were removed from the site at all shows that the “Spiegel” has apparently not yet had sufficient evidence of the authenticity of the story.

You can listen to our WELT podcasts here

In order to display embedded content, your revocable consent to the transmission and processing of personal data is required, since the providers of the embedded content require this consent as third-party providers [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. By setting the switch to “on”, you agree to this (which can be revoked at any time). This also includes your consent to the transfer of certain personal data to third countries, including the USA, in accordance with Art. 49 (1) (a) GDPR. You can find more information about this. You can withdraw your consent at any time via the switch and via privacy at the bottom of the page.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recent News

Editor's Pick